onsdag 18. november 2009

Minner


Av en eller annen merkelig grunn våknet jeg idag med sangen "Teddy'en min"  med lille-Grethe i hodet. Dere vet... (vel NOEN av dere)...."jeg fikk av min pappa en teddy, i går på gebursdagen min......vet du den kan stå, og alene gå...".....
Men jeg har ikke snøring på hvorfor den kom inn i hodet mitt. Ikke har jeg hørt den på ....erh....ja, siden jeg var liten går jeg ut i fra....Men det satte iallefall igang en haug med minner over barneplater (LP plater) vi hadde hjemme. Foruten Lille-Grethe hadde vi en plate med Anita Hegerland


, Vidar Lønn-Arnesen,


 Dizzie Tunes


, Hakkebakkeskogen (husker jeg syns side 1 var mye gøyere enn side 2 - eller det het vel A og B) og Kardemommeby. Noen av dere husker vel kanskje også en papirand som var på Barne-TV - den singelplaten hadde vi iallefall også....kva-kvadakva-kva-ding-ding-ding-ding (sånn husker jeg den...ha ha ha), og en annen singelplate vi hadde var Slurp og Klukklukk (er like som to bær).............Jeg husker også at Barne-TV var stas (da var det jo ikke TV døgnet rundt), vi hørte på Barnetimen på radio, og lekte Barbie og papirdukker.

 Ukepengene var 5 kroner (kjøpte møbler til dukkehuset - og 5 kroner var nok til en liten ting!!) og lørdagssnopet bestod av smågodt; surepadder til 10øre stykket, bugg til 25øre

, Sweetmints og Hobby sjokolade.
. He he.....Damene bak snopedisken må ha grudd seg til hver lørdag. Da kom foreldre med småunger som skulle ha smågodt for 3 kroner. "eg vil ha 50øre i de derre" (pekte med store øyne og små fingre mot "himmelen" av smågodt bak glassdisken). Damen tok for 50 øre i det utvalgte godteriet - ned i kremmerhusposen av hvitt papir. "så vil eg ha 25øre i de derre".(mere peking)...nok en gang tok damen oppi det vi hadde valgt. Men så...."erh.....du, istedet for de første eg tok så vil eg heller ha 25øre i de der og 50øre i de der". Og vi var jo ikke akkurat de eneste som skulle kjøpe snop. Stakkars damer...

Anyway - back to the present - må jobbe....

Ha en minnerik dag!

W :-)

3 kommentarer:

  1. thihi... så koselig- mange gode minner her :-)

    SvarSlett
  2. Hei W!
    Jeg kjenner meg igjen.."ti øre i de"...hihi....kremmerhus og brus i glassflasker...
    Synd i grunn, at det i dag er så enorme mengder snop tilgjengelig for barn...heldigvis er det sunne tendenser her hos meg...hvis noen er godtegris er det nok meg, hehe..
    Ha en fin dag!!
    Klem,M

    SvarSlett
  3. Husker alt sammen som det var i går *smiler*
    Nå kom minnet om den Donald Duck brusen som man kunne dytte sugeråret nedi, så fosset den over som den villeste vulkan.Den smakte himmelsk.
    hadde jeg fått smaktden i dsag så hadde det ville ikke vært annet enn rødt sukkerkliss tenker jeg.....men den tid da

    SvarSlett


Share/Bookmark

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin