søndag 1. august 2010

Fra Åsane til Mannsverk

Fra Åsane til Mannsverk

Jeg leste et så koselig innlegg hos "et glimt av M" at jeg måtte sette meg ned å skrive litt om min farmor jeg også.

Det er i grunnen ganske utrolig hva og hvor mye en husker når en begynner å tenke over det, og hva som gjorde inntrykk på oss som liten.




Vi bodde i Åsane og farmor og farfar på Mannsverk. Å kjøre den veien på familiebesøk var jo nesten en dagstur i de dager. Jeg husker at på veien dit i juletiden, satt meg og min søster bak i bilen og telte adventstjerner som hang i vinduene vi kjørte forbi. Husker også at vi var veldig imponert over et hus som lå i Kalfaret...(vel, oppe med Hansa bryggerier) for der hadde de nemlig palmestatuer på portstolpene - og de var i sten eller sement!! Jeg tror det var noe av det fineste vi noen gang hadde sett. Tror faktisk de står der enda.


Det var også ganske mye spennende å se på fra vinduet til farmor og farfar. Rett nedenfor var bussgarasjene til de gule bussene......SÅ mange busser samlet på et sted var jo ikke noe vi var vant med. Men for å få skikkelig bra utsikt var det best å åpne vinduet og stikke hodet ut. Husker jeg var meget fasinert over den "vindus-åpner-saken" som hadde en stor rund sort kule som man skubbet i. Herlig! :-)


Farfar hadde også spennende saker skjønner dere. Han hadde et askebeger som stod på gulvet på en sokkel og så trykket man ned lokket så det roterte og asken forsvant. Slike askebeger er nå å oppdrive i de fleste butikker, så det er på en måte ikke like spennende lenger. Farmor og farfar hadde grønnrutet sofa og plast juletre. Det var ganske rart, litt spesielt men temmelig stilig også.

I likhet med farmoren til "et glimt av M", kjente også min farmor "alle". Hun jobbet på Samvirkelaget og var "alles" Fru Andersen. Mener de hadde sånne "runde kasser" - nesten som en karusell som var inndelt i 3eller 4 rom, slik at man ikke skulle blande varene til kundene. Vi fikk alltid mye spennende av farmor når hun var på jobb :-)

Bokstavkjeks var nok datidens "KINDEREGG" - mat og "lek" (les:utdannelse) i samme eske. Da var eskene rød og blå.

Utenfor butikken VAR det faktisk en karusell - på lekeplassen. Og det var usedvanlig spennende for 2 småjenter fra Åsane, for det hadde vi IHVERTFALL ikke der vi bodde!! Vi snurret og snurret rundt helt til vi ble kvalme.....
Små runde kjeks med små "pikekyss" oppå er noe jeg aldri glemmer (de heter forresten Crack It og kan kjøpes nå på Europris). Det VAR farmor og farfar.

Dessuten tror jeg det var det første stedet jeg smakte rødbeter :-)

Farmor hadde brun bil, grådig høye stiletthæler, lange negler og var alltid solbrun. En meget elegant dame. Pels hadde hun også. Og en turkis bikini.

Farfar var konditor og kunne lage marsipanroser på null komma niks.

Farmor og farfar flyttet fra lavblokk til høyblokk! HØYBLOKK! Vi måtte ta heis og greier!




Til slutt måtte den grønnrutete sofaen vike plass for en rokokko sofa med snirklete bein og trekk i brunlige toner. Farfar hadde grønn ørelappstol i hjørnet.


Vaffellukt var en gjenganger også....vi kunne nesten kjenne vaffellukten FØR vi hadde parkert nedi gaten. Dessuten laget farmor verdens beste krumkaker! De var så tynne og sprø og en ren nytelse med en dæsj krem i.

Borti gaten fra farmor var en liten koselig butikk som jeg mener het "Hjemmets butikk". (Kanskje ligger den der den dag i dag også) Der fikk vi alltid velge oss en liten ting når vi var innom.

Jeg tror farmor var glad i rosa. Hun hadde et rosa soverom med satin sengeteppe!! Tror du vi syns det var fint eller???...Oh yes! Så hadde hun rosa pynteputer oppå sengen - matchende. Nyyyyydelig var det!

Hun hadde teppe på badet - det var grønt og veldig mykt å gå på.

Farmor var alltid pent frisert og gikk på høye hæler. Vet rett og slett ikke om hun eide noen lave sko i det hele tatt.

Farmor var en vakker og stilig dame som hadde små skåler med roser på. Hun hadde gullringer og gullarmbånd. Dessuten haddde hun en kjempefin grønn hengeplante på en hylle i stuen og gule silkeroser i vinduet.



Farmor likte å bruke vaselin som solkrem (ikke rart hun ble brun!!) og hun ville gjerne bli like brun på innsiden av armen som i ansiktet, noe som ofte resulterte i blekksprut-lignende solingspositurer.


Farmor var kul! Hun var snill, morsom og stilig, og jeg er kjempestolt og glad for at hun var akkurat MIN farmor - Fru Andersen.

Ps! Innlegg om mormor og bestefar kommer i et senere innlegg.

Ha en forrykende søndag :-)


W

7 kommentarer:

  1. Så utrolig koselig innlegg... herlige mimre historier...

    slikt man ønsker å ta vare på=)

    SvarSlett
  2. Utrolig koselig! Spesielt fordi jeg selv er oppvokst i nærheten av Mannsverk og husker fru Andersen,- stilig dame, hun "var" jo selveste Samvirke herself! Alltid langt, bølgende hår og HØYE hæler, og alltid smilende og blid.
    Hjemmets butikk ble dessverre lagt ned for en god del år siden, det var jo "forgjengeren" til nåtidens koselige interiørbutikker, og som liten jente var det nærmest et magisk sted å komme inn, så fylt til randen av søte og spennende ting! De hadde ALT!
    Det er forresten utrolig morsomt at du nevner huset på Kalfaret med sementpalmene på portalen, de kan jeg også huske veldig godt. Tror nok at det å passere Kalferet på 2-eren på vei til byn ga en eksotisk følelse, og det har nok vært med på å trigge interiør/eksteriørinteressen hos meg. Morsomt at andre også har minner om samme detaljene.
    Ønsker deg en god kveld, og gode tanker om farmoren din.

    SvarSlett
  3. Hei Anne-Grethe,

    Gu kor vittig!! :-) Det er jo helt utrolig!! Så kjekt at du husker farmoren min :-)
    Ja, du de sementpalmene de har nok flere barn drømt om. Snakk om eksotisk da - og i Bergen!!!!! :-)

    Ha en herlig kveld du også.

    SvarSlett
  4. Koselig innlegg ;o) Moro at du vil være med på min utlodning. Ha en flott kommende uke.
    Klem fra Gro :o)

    SvarSlett
  5. Heisan!
    Virkelig herlig innlegg, mye jeg kjente meg igjen i! Vittig å tenke tilbake på alt som fasinerte oss, og så ser vi tilbake og tenker.."hæ?!.."...sånn som f.eks. det svanesjøbildet nesten alle hadde på 70 tallet...eller gråtebilder...negerdamer...og respatex....
    Vi bodde i enebolig, derfor var det ekstremt eksotisk å bo i blokk...det med HEIS ja....det var spennende...hihi...
    Og tenk at en bloggevenninne kjente igjen farmoren din, det er jo helt utrolig! Så stolt du må være av henne....
    Jeg skal følge med og lese om dine andre besteforeldre!
    Stor klem, M

    SvarSlett
  6. Heisann:)

    Kjempe flott innlegg!!:):)
    Har smilt maaaaange ganger når jeg leste det:)

    Husker denne "karusellen" du nevnte, men hadde glemt den helt til du skrev om den:)

    Ha en aldeles nydelig dag:)
    Kelm fra Kari:)

    SvarSlett
  7. fantastisk innlegg, ;)
    Heldiggrisen oss som har og har hatt slike Besteforeldre;)

    SvarSlett


Share/Bookmark

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin