lørdag 7. august 2010

Ta lærdom !

Jeg sier det bare rett ut. Enklete ting bør man overlate til ekspertene! Man bør innse sine begrensninger og rett og slett bare ikke late som om man er noe man ikke er. Det kan f.eks være snekker, rørlegger, fliselegger, gartner, skredder, eller i mitt tillfelle .........KAKEBAKER!

Det er ikke bare bare å være småbarnsmor når bursdagene til stadighet dukker opp 1 gang i året (oftere alt ettersom hvor mange barn en har). For, trust me, de små gullungene ønsker seg alltid spektakulære bursdagskaker i diverse farger og fasonger. Jeg er ingen spektakulær-kake-bakerinne. Ikke er jeg spesielt glad i kaker heller (forruten Lie Nilesen sin Jubileumskake som rett og slett er til å dø for!) Men anyway, altså...poenget....jo.....erh......jeg har vel (når jeg tenker meg godt om) bare meg selv å skylde på.



Det begynte da Bøtteknotten ble 4 år og han skulle ha en fiiiin kake til barnebesøket sitt. Idioten meg viste han flotte kaker av Lynet McQueen (for dere som ikke har barn, barnebarn, tantunger etc i samme alderskategori som gullungen min, Lynet er altså en snakkende bil fra filmen "Cars" eller "Biler" på godt norsk). Ikke noe sjakktrekk å vise ham det med andre ord.



Joda, selvsagt skulle Bøttissen ha Lynet-kake..... Oh shit......


På OBS'n fant mor både Lynet kakeform og en eske med konditorfarge i alle tenkelige farger. Gode ting. Billig var det ikke, men kaken på bildet i formen så jo dritfin ut! (Det kom vel på tilsammen vel 750,- tenker jeg). Kunne sikkert kjøpt 3 kaker ferdig pynta hos baker'n og spart mor for mye unødig bekymring. Men, som vi alle vet, spist er spist og kjøpt er kjøpt.



Jaja, da har jeg iallefall konditorfarge de neste 10 årene.










Kaken kommer ut av ovnen, får kjøle seg litt ned, og så er jeg klar med "malerskrinet". Men tror dere den forbaska kaken ville komme ut av formen da??? Neida, selv om jeg hadde smurt den skikkelig bra inn og greier. Mor står og "graver" kaken ut av formen med kniv og skje. Ligner ikke LITT på Lynet en gang. Ser ut som CarKRÆSJ!! Får omsider noenlunde fasong på "bilen" og tenker jo at med glasuren kan jeg jo tegne Lynet - så da ser ungene iallefall hva det skal være. Gode greier. Frem med esken med all konditorfargen. Hvert lille glass i boksen (8 farger) er på 28g. Men det skal bare en biiiiiiitteliiiiiiiten knivspiss av konditorfarge i glasuren for å fargesette den. Det betyr altså at jeg har nok konditorfarge til hele befolkningen i Bergen og omegn sine kaker i sikkert 40 år! ka e vitsen? Eg menar, er det noen som baker SÅ mye at de trenger SÅ mye farge???




Anyway, kaken ble ferdig og den så ikke ut!! Så ut som den hadde vært i en kjedekollisjon. Men bøtteknotten ble godt fornøyd han.










Barnebesøk ble holdt på det lokale lekeland (takk og lov!!!) Ungene spiste kake og virket godt fornøyde. For dere som ikke vet det, konditorfarge setter seg også i ansikt og på hender. Og det sitter ganske godt!! Så ut som de hadde fått ansiktsmaling hele gjengen! Forhåpentligvis var det også DETTE foreldrene tenkte da de plukket opp sine håpefulle. Men...ingen sa noe.....(de har sikkert vært i samme situasjon selv, men tatt til vett etter 1 bursdag!).






Så kom bursdag igjen da og Bøtteknotten skulle denne gangen ha FOTBLLKAKE: Gode greier, ingen sløkket form - bare en god, gammeldags langpanne. Halleluja! Smelte sammen kake og blandet glasur....men en biiiitteliiiiiiite knivspiss med grønn glasur. På med glasuren. Men jeg hadde jo pinadø ikke laget nok glasur. Så da var det frem med melis og mer grønnfarge (mens første ladning glasur stivnet på kaken)....jeg kan fortelle dere at det ikke er lett å legge glasur pent på i flere omganger. Anbefales IKKE! ...kaken så ut som et lappeteppe av åkerflekker! Eller som man også kan si det, litt sånn som BRANN STADION!




Handy at Bøttissen digger Brann.



Så kjære dere, ta lærdom. Om dere ikke er "spektakulære-kaker-bakerinner" overlat det til de som kan det. Slik som f.eks denne damen her: CHOPCAKES



Eller om du absolutt vil prøve deg likevel, sjekk ut denne på Facebook: Elins kaker og andre gøye ting .





PS! Konditorfarge varer visstnok ikke evig. Alle mine utgikk på dato i feb 2010, så det var jo skikkelig smart!


Enjoy :-)


W

10 kommentarer:

  1. Morsomt..!! Synes kaka de ble kjempefin!
    Skal sjekke de linkene!
    God helg! : )

    SvarSlett
  2. Hehe...kjenner meg så godt igjen. Ideen virker så god dær og da, men å sette den ut i praksis viser seg å ikke være så enkelt som når man tenkte tanken. Da min lille pode ble 3 i fjor var det Lynet-kake som var ønsket, og mamsn satte i gang. Nå skal det sies at jeg var ikke så heldig at jeg fikk tak i en Lynet-form, neida, her var det en boble som måtte beskjæres i rett form. Ble nok ikke "akkurat" som orginalen, men poden var fornøyd han...og mamsen var utslitt etter å ha ferdiggjort kunstverket kl 0300 natten før selve dagen. Da det nærmet seg bursdag i år forkynte den lille engelen at han ønsket seg Star Wars kake og mamsen kunne jo seff ikke si nei denne gangen heller. Ingen form til denne kaken heller så her var det fram med tegneark og kniv. Poden var like fornøyd i år, og mamsen ikke fullt så sliten da denne kaken var ferdig 00.30. Blir spennende å se hva som står på kakeønskelisten til neste år, for bare vet at mamsen ikke blir å klare å si nei da heller...
    Bilder av begge hærlighetene ligger på bloggen min om du ønsker å se dem! :o)
    Lykke til med framtidige bakeprosjekter, regner med du er som meg og heller ikke klarer å si nei neste bursdag heller.
    -Cathrin-

    SvarSlett
  3. Hahaha.. da vet jeg det. Billigere å kjøpe ferdig neste gang kanskje ;).
    Jeg kan jo ikke bake i det hele tatt. Så hadde det vært meg så hadde jeg betalt ekstra for at noen andre lagde den ;P

    Klem Madelén

    SvarSlett
  4. Hahaha, må si jeg synes dette var morsom lesning:) Men jeg har mange bake-nesten-katastrofer på samvittigheten så skal vel ikke le så høyt:) Eneste som hjelper er øvelse!

    Klem
    Benedicte

    SvarSlett
  5. Hei!

    Er ny i denne bloggverden, men kom heldigvis over din fantastiske blogg. Er så gøy å møte andre som har interesse som en selv! Ser også at du selger en del ting, som er akkurat det vi leter etter og har en forkjærlighet for!
    Som sagt har vi akkurat kommet i gang med egen blogg, og har bare skrevet et innlegg. Hvis du vil (og har tid) så kan du jo sjekke det ut? Vi kan jo kanskje legge deg til som følger? ( Er som sagt ikke så god i denne bloggverdenen enda!)Skal lese videre på din blogg:)

    Klem fra oss:)

    SvarSlett
  6. var innom en butikk med panduro i Haugesund og skulle kjøpe sånne farger...men boksene var jo altfor store!! De jeg har fra før er halvparten...og det rekker vel også for en mannsalder, om bare holdbarheten hadde vært enig. Jeg bruker fargene selv om de er utgått på dato og selv om de er ganske størknet. Skal fortsatt bare en liten knivsodd til for å få god farge.
    Hvem har ikke vært gjennom de fancy kakegreiene? :) Her var det gråtass...men poden ville ha rød. Rød ble ROSA! Det kunne vi ikke ha, så det ble lilla. (Ganske kult) Men brukte smørkrem og kakesprøyte og la alle fargene i "knotter"
    Synes du hadde fått kaka BRA til bare med å smøre glasur på (vel bare og bare, hehe)

    SvarSlett
  7. Helt som den skal være den kaken der! Jeg har selv prøvd meg på det der tre år på rad! Og 30 august da braker det løs igjen:) Da blir Mads ett år.. Kaken vil bare ikke ut av formen.. men jeg har løst det ved å rope på min mann. Han kommer til unnsetning og redder det hele. Han er selvsagt flinkere enn meg til det også.. I fjord brukte han sikkert 4 timer på en klovnekake.. Det medførte at jeg måtte gjøre absolutt alt det andre som måtte ordnes til bursdagen.. men kaken ble et syn og gjestene fornøyde. Ha ha!

    Tror jeg skal prøve med matolje i bunnen neste gang..

    Gratulerer med overstått!!

    SvarSlett
  8. Jeg kan anbefale å smøre formen med smør først og så semulegryn. Disse kan du bare børste av kaken etterpå..

    Jeg kjøpte nemlig en slik snerten form i figuren 1 til smykkelitens 1 års dag og fikk tipset av min kloke mor etter en ikke spesielt vellykket testbaking. Har funnet ut at alle oppskrifter som andre skal spise resultatene av, må testes ut først på husets beboere :)

    Hilsen Hege

    SvarSlett
  9. Hehe ble ikke så værst den kaka da. Jeg har gått på skole med cacas å synes det er svært så moro og lett, men det er litt jobb før du blir god da. Synes du var flink jeg hehe

    Ha en super uke.
    Klem Simone ;o)

    SvarSlett
  10. så koselig at du er innom bloggen min. har hørt om Lobelia gjennom min interiør-venninne Teresa:) tusen takk for link!!

    SvarSlett


Share/Bookmark

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin